Direktlänk till inlägg 8 augusti 2010

Eine uberrachung ska det vara att skicka present

Av Marcella Andersson - 8 augusti 2010 17:40

Jag läste för en stund sen ett bloginlägg om att skicka presenter vid rätt tidpunkt, och fick ett par tankar om det här med timingen när det gäller att skicka present.

Rätt timing är såklart avgörande. Men det kan innebära en mängd olika saker när vi talar om "timing". Det är en sak att presenten ska komma fram i tid. I synnerhet gäller detta när det gäller att skicka present till en specifik bemärkelsedag. Jag menar, det finns ett flertal ortodoxa  stunder för att skicka present. Och jag behöver kanske inte räkna upp dem, du förstår vad jag menar: vid födelsedagar, dop, bröllop, student etc.


Det jag dock tycker är att vi därmed också tappar de icke nödtvungna stunderna för att skicka present. Det är också de tilfällena att skicka present som har chans att utvecklas till något verkligt minnesvärt. 

Skicka present som överraskningsmoment är the bomb

För att det man missar vid ordinära present- tillfällen är vitaliteten i det så kallade överraskningsmomentet. Men man missar även den egna njutningen och tillfredställelsen i att skicka present som är otippad och som inte känns "påtvingad" av vår gängse tradition. Med andra ord vill vi härmed slå ett slag för den goda aktiviteten att skicka present som uppkommer direkt fritt ur känslorna och som inte har någon speciell dag eller kulturell etikett som gungfly.


Kanske frågar du dig själv varför i all världen du ska skicka present utan att det verkligen är nödvändigt? Såklart kan vi inte svara entydigt på ett sådant spörsmål. Men om du letar lite mer duplodande i dig själv har du säkert redan svaret på frågan. Exempelvis kan du börja med att fråga dig själv varför vi överhuvudtaget skickar eller ger presenter till varandra. Vad är poängen? Att byta prylar? Att slösa pengar? Nix pix. Att skicka present, att ge bort presenter, handlar om att kommunicera med varandra. I sin mest nedreducerade form handlar att skicka present om att säga till någon: "jag värdesätter dej". Man kan uttrycka det såhär: Att skicka present är en del av ett större språk. Ett uppskattningens och känslornas språk.  

Och om vi nu är överens om själva grunden med att skicka present är att visa någon omtanke, varför inte visa detta när mottagaren inte förväntar det! Låt oss utveckla denna tanke: Vid student, födelsedagar eller andra bemärkelsedagar så är mottagaren primad av tanken på att  "just idag ska jag få presenter". Du kan visserligen höja dig över mängden inom ramen för dessa förväntningar, men att överträffa dem och skicka en present som blir till ett minne för livet - det är minst sagt en rejäl utmaning. Inte minst för att mottagaren kommer att få massor av andra presenter och gratulationer just denna dag. För att tala i marknadsmässiga termer så är konkurrensen grym denna dag. Men om du däremot väljer att skicka present en helt "ordinär" dag, en dag som är som alla andra dar, en dag när mottagaren inte alls förväntar sig presenter, yes då kommer din present och din omtanke säkerligen att bli ett minne för mottagaren som varar livet ut.


Vad ska det då vara för slags present? Faktiskt spelar det mindre roll. Mer än något annat är det tanken som räknas när du väljer att skicka present helt spontant. Men kan du kombinera detta moment med en personlig present så har du hittat en vinnande koncept, det kan vi lova   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marcella Andersson - 17 augusti 2011 20:15

Tema: skicka blommor. Detta ska det här handla om. Comprende? Inte. Okej. Här kommer några inspirationsrader: Säg det med blommor och inte med ord. Är det inte en sång som går så? Det var länge sen jag plockade några blommor, så jag sticker väl iväg ...

Av Marcella Andersson - 1 februari 2011 22:45

En av mina bästa kompisar flyttade in i en riktigt schysst lägenhet mitt i city igår varför jag fick en naturlig anledning att börja fundera på inflyttningspresent. Min polare är 19 år och det här var sålunda hans flytt hemifrån, hans jungfrutur ut u...

Av Marcella Andersson - 1 februari 2011 18:30

Bröllopspresent. Present till bröllop. Är det en svår sak att få till? Ja, jag bara undrar eftersom jag ännu inte fått tillfälle att skicka present eller köpa present eller ens tänka på att köpa eller skicka present till ett bröllop, if you now what ...

Av Marcella Andersson - 16 januari 2011 18:15

För det där tillfället när man inte vill skicka present som är just en traditionell "present" i bemärkelsen prylar eller sak eller tjänst som kostar flera hundra kronor kan det vara alldeles utmärkt att skicka en nalle. Ett såkallat Nallegram. Själv ...

Av Marcella Andersson - 28 september 2010 00:15

Doppresent. Skicka present till dop. Har du gjort det någon gång? Isåfall får du gärna tipsa om vad du valde för present. Själv tycker jag det är svårt. Som jag nämt tidigare har jag en storebror med tre barn och den minsta nytillkomna ska nu döpa si...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Partners


Ovido - Quiz & Flashcards