Alla inlägg under februari 2011

Av Marcella Andersson - 1 februari 2011 22:45

En av mina bästa kompisar flyttade in i en riktigt schysst lägenhet mitt i city igår varför jag fick en naturlig anledning att börja fundera på inflyttningspresent. Min polare är 19 år och det här var sålunda hans flytt hemifrån, hans jungfrutur ut ur föräldrarnästet så att säga. Ser personligen fram emot festerna där. Inte minst inflyttningsfesten. Det blir säkert skumpa, snittar och brutal kick ass musik hela helgen om jag känner min kompis rätt.

Inflyttningspresent

Men vad ska jag då ge bort i inflyttningspresent? Det här jag ju för det första ingen present som faller inom temat "skicka present". Den här ska jag ju ge bort personligen. För det andra är det en inflyttningspresent till någon som redan verkar ha det måste i prylväg. Min kompis är minst sagt bortskämd med det goda i livet (du får ursäkta mig M, men det vet du säkert själv....  ). Jag kan med andra ord inte ta bilen till IKEA och inhandla ett paketset med hushållsatteraljer och det känns inte som det skulle bli så uppskattat med en "intressant" designpryl från NK eller ännu värre: chili.


Så - vad göra. Inte skicka present. Inte handla till hus och hem.


Jag tror faktiskt att det lutar åt att ge bort en upplevelse av något slag. Min kompis tillhör nämligen den skara av människor som inte vet något roligare än att kasta sig ut för en klippa med bara ett snöre runt fötterna och som tycker att livskvalitet är detsamma som att bestiga ett berg eller att hoppa falmskärm.


Med det sagt har jag faktiskt bestämt mig. Det kommer att bli ett present av det slaget. Ska bara försöka hitta den mest extrema. Har ni några tips? Lite får man ju anstränga sig....

Av Marcella Andersson - 1 februari 2011 18:30

Bröllopspresent. Present till bröllop. Är det en svår sak att få till? Ja, jag bara undrar eftersom jag ännu inte fått tillfälle att skicka present eller köpa present eller ens tänka på att köpa eller skicka present till ett bröllop, if you now what I mean. Men. Någonting säger mej att det inte kommer dröja så länge till. Har nämligen hört en liten fågel kvittra i mitt öra att ett par i min "inre bekantskapskrets" redan har bestämt datum och plats för att lova varandra evig trohet. Därför försöker jag redan nu fundera ut på vad för slags present jag ska satsa på. Och ännu en gång kommer det inte att handla om att skicka present. Jag ska såklart gå på bröllopet och sannolikt kommer jag även att få vara med på möhippan (jag räknar med det, skulle bli så ledsen annars  ).

Presentförslag bröllop

Har jag formulerat något presentförslag? Nej, inget riktigt konkret än. Var ett tag inne på att köpa en rolig bröllopspresent, det vill säga en present med något slags humoristisk komponent. Det vore liksom både vågat och kul att göra det. Och med "vågat" så menar jag att det inte är många så riskerer att köpa en lite halvlöljlig present till ett bröllop eftersom det är ett så viktigt och seriöst tillfälle. Jag ser därför som en utmaning att få ihop dessa två komponenter i en present: att få formeln brölloppresent + humor = BRA att funka. Ska be att få återkomma i ämnet framöver, var så säker.


Här följer slutligen lite bilder från ett bröllop vars budget jag själv siktar på att spräcka en gång i tiden. (Är Bill Gates gift förresten?)


Ovido - Quiz & Flashcards